לוגו מוביייל

האם יש סכנת קרינה ממערכות פוטו-וולטאיות לייצור אנרגיה סולארית?

נתחיל משורה תחתונה: לא. אין סכנה. בטח לא כזו שיותר גדולה מכל מכשיר סלולארי שאתם סוחבים צמוד עליכם כל היום.

לא מעט אנשים, לפני שהם מתקינים אצלם בבית מערכת סולארית לייצור חשמל, שואלים אותנו האם יש קרינה מסוכנת? אז התשובה הקצרה היא שאם מתקינים את המערכת כמו שצריך, ולפי התקנים, אין שום סכנה מיוחדת ששווה להתייחס אליה. ועכשיו להסבר קצת יותר מעמיק:

אז מהי הקרינה המדוברת?

כל מכשיר חשמלי מייצר קרינה אלקטרומגנטית. מהי קרינה אלקטרומגנטית?

WIKI: קרינה אלקטרומגנטית (נקראת גם: קרינה א"מ או קרינה אלמ"ג) היא הפרעה מחזורית הרמונית בשדה החשמלי והמגנטי, המתפשטת במרחב. הפרעה כזו נקראת גל אלקטרומגנטי. חזית הגל של הקרינה האלקטרומגנטית מתקדמת בריק במהירות קבועה, שהיא מהירות האור בריק ובמסלול גאודזי ממוצע, כלומר בדרך הקצרה ביותר.

ובמילים אחרות: קרינה רדיו אקטיבית מתייחסת לגלים של שדות אלקטרומגנטיים הנעים בחלל. גלי רדיו, גלי מיקרו-וויב, אקס-ריי, אינפרא אדום, וגם האור שאנחנו רואים, כולם סוגים של קרינה אלקטרו מגנטית. גלים אלקטרומגנטים נוצרים כאשר חלקיקים טעונים מאיצים. הגלים מניעים אנרגיה ממקור התנועה.

אנו מבדילים בין סוגים שונים של קרינה, לפי אורכי הגלים. בחלוקה גסה מתייחסים לגלים בתדרים נמוכים כקרינה בלתי מיננת, ולגלים בתדרים גבוהים כקרינה מייננת.

נזקיה של פגיעה של קרינה בלתי מייננת בגוף הוא יחסית אפסיים. לעומתה, קרינה מייננת קורעת אלקטרונים מהאטומים בגוף שבהם היא פוגעת, הופכת אותם ליונים וגורמת לשינויים כימיים במבנים מולקולריים בגוף. הדבר קורה כי בגלים קצרים יותר מאולטרה סגול, אנרגיית הפוטון היא כה רבה עד כי היא עולה על אנרגיית היינון של האטום. מכאן השם "קרינה מייננת".

קצת היסטוריה:

הראשון שתיאר את קיומם של גלים האלקטרומגנטיים היה הפיזיקאי היהודי-גרמני היינריך הרץ (ועל שמו נקראת עד היום יחידת המידה של התדירות – הרץ. במאה ה-19 ניסח הפיזיקאי הבריטי ג'יימס קלרק מקסוול תאוריה העוסקת בגלים אלקטרומגנטיים ולפיה האור מורכב מגלים. בתחילת המאה ה-20 פרסם אלברט איינשטיין הסבר ראשון של האפקט הפוטואלאקטרי, ולפיו מורכב האור מחלקיקים המכונים פוטונים, שלכל אחד מהם אנרגיה קבועה ביחס ישר לתדירות האור. התיאוריות של איינשטיין ושל מקסוול למעשה סתרו אחת את השנייה, ומאוחר יותר "פישרה" תורת הקוונטים בין איינשטיין למקסוול וקבעה את עיקרון הדואליות גל-חלקיק.

מערכות סולאריות:

בכל מכשיר חשמל ביתי נמצא ספק כוח, הלוקח את הזרם החלופי AC)) המגיע מרשת החשמל, וממיר אותו לזרם ישיר (DC), כדי שמכשיר החשמל יוכל לעבוד. למכשירי החשמל ישנם תקנים של כמות. לתהליך המרת זרם החשמל יש תוצר לוואי בו משתחררת אנרגיה ומוקרנת החוצה בצורת גלים אלקטרו מגנטיים. קיימים סטנדרטים בינלאומיים הקובעים רף עליון לכמות הקרינה הנפלטת ממכשירי חשמל ביתיים.

מערכת פוטו וולטאית מורכבת משני רכיבים מרכזיים: הפאנלים הפוטו וולטאים, וממיר המתח. תפקידו של הממיר הוא לקחת את החשמל הישיר DC)) הנוצר באפקט הפוטואלקטרי על גבי שכבות הסיליקון שבפאנל הפוטו-וולטאי, ולהמירו לחשמל בזרם מתחלף (AC), כך שיתאים לרשת החשמל הביתית. פוטנציאל הסכנה במערכת פוטו וולטאית נמצא בממיר המתח, כיוון שבו מתבצעת עבדות המרה אינטנסיבית שעלולה לייצר כמות גדולה של קרינה.

התאים הסולארים סופגים את אנרגיית האור מהשמש ומייצרים חשמל. התא כולל שתי שכבות דקות של מוליך למחצה, לרוב סיליקון. שכבה אחת טעונה חיובית ושכבה אחת טעונה שלילית. כאשר המוליכים למחצה מוארים נוצר שדה חשמלי הגורם לתנועת אלקטרונים ול"חורים" בין שתי השכבות, ונוצר זרם חשמלי ישר. ככל שהאור חזק יותר נוצר זרם גבוה יותר. זרם זה מועבר ע"י כבלים אל רכיב הנקרא ממיר. תפקידו של הממיר- כשמו כן הוא, להמיר את זרם ה- DC לזרם AC . אפשר להגיד שכל התחום של ה- DC לרוב אינו מהווה כלל בעייה בהיבט של קרינה, ואין כל מניעה לשהות לצד/מתחת לתאים אלו ואפילו במרחקים קרובים.

כיום ממירי המתח המיוצרים על ידי החברות המובילות עומדים בכל הסטנדרטים והתקנים המחמירים בעולם. כך שהם בטוחים להתקנה בעסק וגם בבית. מאות אלפים רבים של ממירי מתח כאלה הותקנו בבתים בכל העולם. יחד עם זאת, ישנה חשיבות לאיכות ההתקנה, ואנו ממליצים לשים לב לדברים הבאים:

  • מומלץ להתקין ממיר מתח מהחברות המובילות: ABB, SMA, SOLAREDGE
  • עדיף להתקין את ממיר המתח מחוץ לבית. ואפילו על הגג.
  • עדיף להתקין את ממיר המתח במרחק של לפחות 3 מטר מחדר שינה \ מגורים.
  • לא לשהות במרחק קטן מחצי מטר ממיר המתח ליותר מ 10 דקות רצוף
  • לבחור מתקינים מנוסים, שיעשו את עבודת ההתקנה כראוי

     

לסיכום: מערכות פוטו-וולטאיות לייצור חשמל הינן בטוחות לחלוטין לשימוש ביתי. המערכות עומדות היום בכל הסטנדרטים והתקנים, ומדידות שנעשו במאות מקומות מוכחיות שאין כל סכנה ממשית בהקתנה. כמו בכל מכשיר חשמלי, יש פליטה מסוימת של קרינה אלקטרומגנטית, גם ממערכת סולארית. נקודת הקרינה העיקרית הינה ממיר המתח של המערכת. התקנה נכונה של ציוד איכותי תספק לכם ראש שקט עם המערכת שלכם.

#freenergy #אנרגיהסולארית

רוצים לשמוע עוד?
השאירו פרטים ויועץ שלנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן